Innovasjonen er konstant i kosmetikkindustrien! Jeg blir aldri ferdig utlært i denne bransjen og overraskes stadig av nye ingredienser og nye teknikker. FOR et verktøy vi terapeuter har i dag, i forhold til for 25 år siden!

woman written new year text on notepad

Det er alltid spennende å få et innblikk i hva ekspertene mener er trenden for forestående år.  Forbrukerne er mer og mer opptatt av kvalitet, effektivitet og umiddelbare resultater. Det er samtidig et genuint ønske at dette skal kunne kombineres med god hudhelse. Det liker jeg! Det vil nok ikke skje de store endringene i 2018, men noe er verdt å følge nøye med på.

 

Krystaller og «utenomjordiske» effekter

Vi har lenge fulgt den naturlige trenden innenfor make-up. Med counturingen så vi også en økende tendens til å benytte highligting selv for de som ikke var opptatt av contouringen. Med denne trenden er det viktig å ikke overdrive – less is more. Vi ser likevel en generelt økende tendens til å bruke mer farge og flere effekten i sminken. Sterke, dristige farger som grønt og lilla brukes selv av de pysete forbrukerne. Vi ser også at make-up ofte inneholder knuste krystaller som gir glød og skimmer, avhengig av hvor småkornet de er. Denne trenden vil vi ser mer av. Krystaller vil bli mer og mer synlig i sminken og fargene vil bli dristigere. Dette betyr ikke at 80-tallet er tilbake. Heldigvis er produktene av en helt annen kvalitet i dag, samtidig som diskret teknikker er mer vanlig. Vi ser også at bruken av krystaller i hudpleieprodukter blir mer vanlig, så dette er en trend du like gjerne kan venne deg til.

IMG_2800

Hudpleie med umiddelbar effekt

Bruken av probiotika er den siste innovasjonen i hudpleieindustrien. Probiotika stimulerer veksten av mikroorganismer på huden, særlig de som er en fordel for oss å ha overvekt av på huden vår. Probiotika er kjent fra langt tilbake i behandlingen av mage og tarm, og generell helse. Nå ser forbruker i denne retning i håp om at denne likevekten i huden skal gi raske og mer holdbare resultater.

Cosmoceuticals har allerede blitt et kjent begrep i bransjen.Produktene i denne kategorien fyller tomrommet mellom kosmetikk og legemiddel ved å benytte ingredienser nærmere de reseptbelagte produktene. Hensikten med produktene er hele tiden å beskytte mot skade i huden som fører til irritasjon, hudproblemer og hudaldring. Etterspørselen etter slike produkter økte når det stadig dukket opp hudforstyrrelser som resultat av økt forurensing. Generelt benyttes SPF, antioksidanter og antiinflamatoriske ingredienser, ved siden av fuktighetsgivende ingredienser, aminosyrer og mineraler.

PB3

Apparater til hjemmepleie

Vi ser en økende tendens til produksjon av utstyr som hjelper din hjemmepleierutine. Ofte er det snakk om utstyr som vi ha brukt i klinikkene i mange år, som tilpasses hjemmebruk og selges med stor suksess. Frimatotbørster, needeling og lysbehandling er eksempler på dette. Alt laget for forbrukeren som kanskje ikke har tid til jevnlige besøk i klinikk. Dette utstyret gir økt effekt til hjemmepleierutinen, men jeg vil poengtere at de absolutt ikke erstatter en klinikkbehandling. Vi vil uansett se mer av dette i 2018.

IMG_1968

Syntetiske ingredienser, for å beskytte dyrene

Forbrukerne er mer opptatt av hvordan produktene de bruker påvirker omgivelsene enn noen gang tidligere. Ingredienser, fremstillingsmetode og sosiale rammer er stadig viktigere når du velger hva du ønsker å bruke penger på. I denne forbindelse blir ikke «naturlig» alltid det rette valget. Syntetisk fremstilte ingredienser som fører til en spesifikk ønsket effekt i huden foretrekkes. Disse ingrediensene er ikke testet på dyr. De er også laget for maksimal effekt i huden, helt uten irritasjon.

Fordelen med syntetiske ingredienser er:

  • Et konstant effektnivå, som ikke avhenger av klima eller miljø.
  • Det vil brukes ingredienser som ikke skader eller påvirker miljøet rundt oss.
  • Teknologien har utviklet seg slik at syntetisk fremstilte ingredienser vil virke mer målrettet, sammenliknet med naturlige ingredienser.

exotic fish in the sea with coral background

Flere produkter rettet mot menn

Vi har snakket om fokus på menn i denne bransjen i mange år! For det er fakta at flere og flere menn tar vare på huden sin. De nærmer seg faktisk kvinner; det ytre blir viktigere på alle plan for menn også, de føler til og med at det kan ha betydning i jobbsøking. Helt tydelig er det viktig med enkle rutiner. Effekt som et resultat av liten innsats er viktig for menn. Allerede ser vi flere merker som henvender seg til menn. Disse vil vi bare se mer og mer av. I tillegg vil det vil bli enda vanligere å møte menn på hudpleieklinikken. Unisex produkter har vi noen av allerede, disse vil også ekspandere. Det spås en enorm økning i omsetning rettet mot menn frem til 2020, så kast deg like gjerne på denne trenden med det samme.

health and beauty concept - smiling young handsome man pointing to eyes

Ingrediensutvikling

De mest brukte og dokumenterte ingrediensene i hudpleieindustrien, som Hyaluronsyre, Retinol og Peptider vil fremdeles ha stor betydning. Det utvikles nå bæresystemer og effektivisering av disse ingrediensenes for å spisse effekten. Forbrukerne er vant til resultater og forventer enda mer av produktene, gjerne rask effekt i kombinasjon med liten nedetid. Vi blir også mer og mer opptatt av kliniske studier som bekrefter effekten av det vi skal bruker penger på. Vi vil altså se mer av Retinol, Hyaluronsyre og Peptider, i effektiviserte formler.

forsker lav

Fokus på konserveringsmidler

Vi fikk en uheldig konsekvens av at forbrukere presset produsenter til å erstatte parabener så raskt at alternativet skapte store problemer på huden. Mange sliter fremdeles med konsekvensene av dette. Jeg håper virkelig dette hysteriet har lært oss noe. Parabener var kanskje ikke det værste alternativet vi hadde på den tiden? Var det kanskje til og med det beste? Vel, det gode med dette er at det har presset produsentene til å fokusere på gode, ikke skadelige, konserveringsmidler. Dette vil utvikle seg videre i 2018. Det er en virkelig utfordring å finne konserveringsmidler som både holder produktene frie for skadelige bakterier, samtidig som verken huden eller miljøet tar skade av det.

Young woman pampering cream or gel on eye zone

Fri for..

Forbrukerne blir stadig mer opptatt av produkter som er «fri for» og vi ser mye av «glutenfri», «Cruelty free» og «vegan» på hudpleieprodukter for tiden. Dette er topp! Ikke minst bør dette gjøre det lett for forbruker å finne frem til akkurat det du selv er opptatt av. Jeg vil likevel be dere følge litt med på ingredienslisten som ligger bak dette. Noen av disse betegnelsene krever ikke mer enn at en viss del av produktet følger denne standarden og da kan du risikere at resten av produktet er verre enn produkter som ikke merkes med disse kravene i det hele tatt. Det vil nok stilles strengere krav til denne merkingen etter hvert og i mellomtiden bør du altså bare følge nøye med.

IMG_2870

Kjøp med veldedig resultat

Hudpleiemerker som gir litt av inntjeningen på et produktsalg til et veldedig formål er en økende tendens, dette vil vi se mye mer av i 2018.

Young female looking at her face in mirror

Det er spennende å være med på denne utviklingen! Det krever likevel at du som forbruker holder deg oppdatert, slik at du unngår å gå i feller som ikke gir deg det du ønsker. Jeg forsøker å hjelpe deg med dette i denne bloggen. Følg med videre i 2018!