NCA 2018

I går ble 18 forskjellige priser delt ut under den prestisjetunge Norwegian Cosmetic Award (NCA). Kosmetikkbransjens årlige kåring samlet omlag 280 deltagere fra bransjen. Vinnerne ble kåret av en uavhengig fagjury bestående av personer med tilknytning til bransjen. I tillegg til årets nylanseringer innenfor 16 ulike kategorier, ble den gjeve Årets Hederspris delt ut av fagjuryen og spesialprisen Årets vekstpris dagligvare kåret og utdelt av Nielsen.

Jeg var til stede og kunne glede meg over en repetisjon av utrolig spennende produklanseringer.  Det kan ikke ha vært lett å velge vinnere i en mengde gode produkter, serier og kampanjer.

0031__Y0A8157

Nedenfor ser du vinnerne av de forskjellige kategoriene.

Kategori: Makeup – Bred

Vinneren er:   L’Oréal Paris Paradise Extatic Mascara

Juryens begrunnelse: Et blikk kan si mer enn 1000 ord og den perfekte mascara kan sende vippene til himmels og smelte mang ett hjerte 😉 og denne mascaraen ble juryen absolutt begeistret for!

2. plassen gikk til IsaDora Foundation Color Blender og 3. plassen til NYX Professional Makeup Total Control Drop Foundation.

Makeup – Selektiv

Vinneren er:   Sensai makeupserie (Sensai Luminous Sheer Foundation, Sensai Loose Transculent Powder, Sensai Flawless Satin Foundation og Sensai Glowing Base)

Juryens begrunnelse: I denne kategorien var det mange valg av luksuriøse og delikate produkter og juryen har virkelig latt seg begeistre! Et merke utmerket seg og når man lanserer fire produkter som gir deg det perfekte grunnlag for jevn hudtone, lang holdbarhet og den ultimate glød, ja da er jo oppskriften komplett.

2. plassen gikk til Urban Decay Naked HEAT Palette og 3. plassen til Smashbox Photo Finish Primerizer.

0032__Y0A8187

Kroppspleie – Bred

Vinneren er:   La Roche-Posay Lipikar Stick AP+

Juryens begrunnelse: Dette produktet leverer uten tvil på effekt og etterlengtet lindring for brukergruppen, som ofte er barn. Nyhetslanseringer innenfor dette segmentet er ikke de som alltid får mest oppmerksomhet, men er viktige og ikke minst svært etterlengtet av målgruppen. Produktet har gitt en solid vekst i sitt segment. Den smarte administrasjonsmetoden i form av en stift gjør også påføring og bruk enkel og renslig. Produktet hevder å redusere kløe og irritasjon på tørre hudområder og juryen mener produktet leverer svært godt på disse påstandene.

2. plassen gikk til Emma S Deodorant soft colour og 3. plassen til Swiss Clinic Hand Dry Mask.

0028__Y0A8112

Kroppspleie – Selektiv

Vinneren er:   Kiehl’s Creme de Corps Nourishing Dry Body Oil

Juryens begrunnelse: Dette produktet ble en favoritt hos juryen. I påføring, opplevelse og ikke minst effekt har produktet vist seg å levere på sine løfter. Med en praktisk spray doseres produktet enkelt og i riktig mengde. På tross av sin fete konsistens trekker produktet overraskende raskt inn i huden og etterlater en nydelig duft. Dette er et produkt du kjøper igjen og igjen.

0027__Y0A8099

Herreprodukt

Vinneren er:   L’Oréal Paris Men Expert Shower

Juryens begrunnelse: Produktene har løftet denne kategorien gjennom bred listing i markedet. Serien er tilpasset ulike behov fra sensitiv hud til oppkvikkende effekt og alt-i-ett produkt og består av 4 produkter. Produktene er meget anvendelig for dagens moderne mann og passer til ulike anledninger.

2. plassen gikk til Eleni & Chris Power Paste og 3. plassen til Aveda Men Pure-Formance Thickening Paste.

0044__Y0A8384

Hudpleie – Bred

Vinneren er:   Skin Camilla Pihl (serie)

Juryens begrunnelse: Vinneren i denne kategorien har begeistret juryen med nydelige produkter av høy kvalitet og imponerende salgstall over disk. Kunder i alle aldere har funnet vei til butikk for å kjøpe hudpleieproduktene, og har vært spesielt populære for kvinner i alderen 15-40. Produktene er innovative og pleiende, gir gode resultater og er lekre på baderomshyllen. Det er veldig hyggelig å gratulere en nykommer i bransjen som årets vinner!

2. plassen gikk til Emma S Treatment overnight repair mask og 3. plassen til Vichy Minéral 89 Booster.

0030__Y0A8145

Hudpleie – Selektiv

Vinneren er:   Sensai Extra Intensive Eye Cream

Juryens begrunnelse: Årets vinnerprodukt ble utropt til «en juvel i sortimentet» av juryens medlemmer. Produktet gir en luksuriøs følelse og gir umiddelbart synlige resultater. Kvaliteten på dette produktet vil trolig tilfredsstille enhver kvinnes forventninger, selv de mest krevende blant oss.

Den tynne, fine huden vi har rundt øynene trenger ekstra god pleie og det får den definitivt med årets vinner.

2. plassen gikk til Sisley Black Rose Skin Infusion Cream og 3. plassen til Kiehl’s Calendula & Aloe Soothing Hydration Masque.

0032__Y0A8187

Hårprodukt/serie

Vinneren er:   L’Oréal Paris Colorista

Juryens begrunnelse: Ved hjelp av sterke personligheter som fronter merket digitalt har også juryen latt seg imponere! Serien inneholder alt fra quick fix av håret for en dag til permanent farging. Konseptet består av trendy, sterke og uforpliktende farger som alle kan leke med. Juryen var ikke i tvil:

2. plassen gikk til Batiste Rose Gold Dry Shampoo og 3. plassen til L’Oréal Paris Botanicals Fresh Care.

0036__Y0A8257

Hårprodukt/serie profesjonell – pleie

Vinneren er:   Kérastase Aura Botanica (serie)

Juryens begrunnelse: Vinneren i denne kategorien er en fantastisk serie som lykkes med å kombinere luksus, innovasjon og bærekraft. Dette er produkter som gir øyeblikk av ren velvære hjemme.

98% av ingrediensene i produktene er av naturlig opprinnelse, kommer fra et ansvarlig innkjøpsprogram og produktene er pakket i 100% resirkulerbar plast. Det betyr at serien oppleves som både eksklusiv og grønn.

2. plassen gikk til Wella Fusion (serie) og 3. plassen til Sebastian Twisted Elastic (serie).

0041__Y0A8341

Hårprodukt/serie profesjonell – styling

Vinneren er:   Bumble and bumble pret-a-powder très invisible

Juryens begrunnelse: Som redaktør for Norges største kvinnemagasin vet jeg mye om hva damer er opptatt av! Og jeg vet at det er lite som leses bedre hos oss enn saker om hår! Vi søker utrettelig etter produktene som kan redde oss fra dårlige hårdager. Og vinneren i kategorien årets stylingprodukt gjør nettopp det! Juryen har blitt avhengig av å ha denne på baderomshylla, og vi spår at veldig mange andre også kommer til å bli det. Det er intet mindre enn den beste tørrsjampoen vi noensinne har prøvd.

2. plassen gikk til Kevin Murphy Bedroom Hair og 3. plassen til R+Co Trophy og Sail (serie).

0055__Y0A8526

Design

Vinneren er:   Tiffany & Co.

Juryens begrunnelse: Å utforme emballasjen til et produkt handler om mye mer enn innpakning. Gjøres det riktig bidrar det til å gi produktet en ekstra dimensjon. Årets vinner har laget en utrolig vakker innpakning og presentasjon av produktet, og klarer i tillegg å forvalte og videreføre en av verdens mest ikoniske merkevarer. Juryen elsker flakongen, esken og helheten – som umiddelbart gir oss lyst til å reise til New York og spise frokost på … Tiffany’s.

2. plassen gikk til Twilly d’ Hermès og 3. plassen til Smith & Cult Top Coat – Above It All.

0035__Y0A8225

Annonse

Vinneren er:   Gucci Bloom

Juryens begrunnelse: Mangfold – skjønnhet – Fargerikt og moderne er stikkord for årets vinner av Annonseprisen. Dette produktet treffer den moderne kvinnen med en annonse som stråler av individuell skjønnhet. Med bruk av naturlige farger og et hav av blomster gir annonsen en atmosfære som trigger sansene.

2. plassen gikk til Twilly d’ Hermès og 3. plassen til Treningskampanje Batiste.

0038__Y0A8290

Dameduft

Vinneren er:   Gucci Bloom

Juryens begrunnelse: Priset för årets damdoft går till en mjuk och feminin doft som väcker minnen om en sommaräng. Med doftnoter av naturlig tuberose och jasmin har doften blivit en stark ny pelare inom varumärket!

2. plassen gikk til Elizabeth Arden White Tea og 3. plassen til Caroline Herrera Good Girl.

0064__Y0A8654

Herreduft

Vinneren er:   Tom Ford Noir Anthracite

Juryens begrunnelse: Priset för årets herrdoft går till en maskulin och förförisk doft som blev en klar favorit hos juryn. Kryddiga noter som möter mörkt trä ger doften en exklusiv och härlig känsla. En självklar kvällsdoft i mannens doftgarderob!

2. plassen gikk til Emporio Armani Stronger With You og 3. plassen til Hugo Boss Bottled Tonic.

0066__Y0A8693

Reklamefilm

Vinneren er:   L’Oréal Paris True Match Foundation

Juryens begrunnelse: Dette er en reklamefilm som klarer å formidle et flott budskap. Å beholde sin egen identitet er kjerneverdier for produktet – vær stolt av den du er. Skinn og vær deg selv. En film hvor ekte mennesker og ekte historier fortelles.

2. plassen gikk til Eleni & Chris Style Paste og 3. plassen til Sunsilk Minerals (serie).

0057__Y0A8560

Årets lansering

Vinneren er:   Skin Camilla Pihl

Juryens begrunnelse: Det har vært mange gode lanseringer innenfor ulike kategorier i året som gikk. Mange leverandører har levert vellykkede lanseringer og har skapt høy oppmerksomhet og gode salgstall. Det er allikevel én lansering som juryen har lagt spesiell merke til: Lanseringen har skapt en storm av oppmerksomhet og interesse blant kundene. Den har til tider dominert sosiale medier og har skapt salgsrekorder, utsolgtsituasjoner og ventelister over hele landet. Sjeldent har juryen vært vitne til lignende salgssuksess. Kvinnen bak suksessen er en av landets mest aktuelle influencere og hun har igjen klart å ta Norge med storm!

Fantastisk prestasjon som nykommer å stikke av med to priser! Gratulerer masse Camilla!

2. plassen gikk til Gucci Bloom og 3. plassen til Elizabeth Arden White Tea-serien.

0070__Y0A8724

Årets vekstpris dagligvare

Vinneren er:   Nivea innen kategorien solkrem

Juryens begrunnelse: Årets vinner har en vekst på 14 millioner fra 2016 til 2017. Vinneren har doblet sin vekst i samme periode og økt sin verdiandel med 28%.

0040__Y0A8312

NCA HEDERSPRIS

Vinneren er:    Baby Foot

Juryens begrunnelse: Hedersprisen går i år til et produkt som når det kom på det Norske marked var ansett som en liten revolusjon og man trodde ikke på effekten før man hadde prøvd det. Produktet inneholder kraftfulle naturlige ingredienser og er meget effektivt. Prosessen foregår over flere dager og er kanskje en av de “ekleste”, men når prosessen er ferdig, får du deilig, barnemyk hud (eventuelt barnemyke føtter, men da avsløres vinneren ganske lett). Menn og kvinner sverger til produktet særlig før sommersesongen er i gang. Produktet har overlevd i et utfordrende marked og suksessen må nok også tilskrives personene som jobber med merkevaren. En liten leverandør med stor stå på vilje og ekstrem god service og kunnskap.

0075__Y0A8794

Juryen bestod av:

  • Ingeborg Heldal – sjefredaktør, KK og KK.no
  • Britt Einarsen – kategorisjef, NorgesGruppen
  • Nina Fredriksen – markedsdirektør, VITA
  • Susanne Karlsson – innkjøper, KICK
  •  Kathrine Lehn Solbakken – kjedeleder, Skintonic         Lise Østlund – markeds- og nettsjef, Apotek 1 Gruppen
  •  Ingrid Margrethe Lyngstad – sortimentssjef, COO
  •  Finn Rasmussen – adm.dir. KLF

Som dere ser ledet Ari Behn oss gjennom kveldens utdeling. Det gjorde han med glans!

0042__Y0A8353

Legg merke til bandet Real Entertainment, som virkelig laget liv i salen! Jeg tror til og med de bidro til kortere toalettkø i pausen, da mange ble igjen inne i salen for å få med seg musikken.

0048__Y0A8444

Fotograf: Jarle Nyttingnes