Det bor mer enn 500 millioner mennesker i EU/EØS og de fleste bruker minst 5-7 kosmetiske produkter hver dag. Kosmetiske produkter inkluderer langt mer enn sminke som de fleste tenker på når de hører ordet kosmetikk. Kosmetiske produkter omfatter hudpleie, solbeskyttelse, hårprodukter, makeup/sminke, parfyme og ikke minst hygieneprodukter. Alle disse kategoriene har produkter i et bredt spekter som forbrukere i vårt moderne samfunn etterspør.

 

NCA 2017

Jeg var så heldig å få være til stede under Norwegian Cosmetic Award 2017 og det er alltid spennende å se hvilke produkter juryen har stemt frem som vinnere. Her dømmes produktene etter effekt, salgstall og markedsføring. Nedenfor kan du se hvilke produkter som vant de forskjellige kategoriene:

 

Makeup – Bred: NYX – Highlight & Contour Pro Palette

NYX HCPP_Straight

 

Juryens begrunnelse:

Trendene innen makeup er mange og vi elsker å finne produkter som har de perfekte nyansene for huden. Contouring blir lekende lett med skrinet som vinneren av årets makeup bred distribusjon har lansert. Den har hele 8 nyanser i skrinet sitt og gir en perfekt contour og glow til huden.

2. plassen gikk til Essie – Gel Couture og 3. plassen til IsaDora – Strobing Highlighting Stick.

 

Makeup – Selektiv : Sisley – Sisleÿa Le Teint – Foundation

Sisley 0B Porcelaine

 

Juryens begrunnelse:

Vinneren av årets selektive makeup har utviklet sin egen Color Expert-teknologi som sikrer at sminken holder seg perfekt i 8 timer og gir en fastere, glattere og mer ungdommelig ansiktshud.
Å finne den perfekte makeupkrem er ikke alltid så lett, særs når man blir litt eldre, men juryen har funnet sin favoritt:         

2. plassen gikk til Sensai – Silky Design Rouge og 3. plassen til Lancôme – Juicy Shaker.

 

Kroppspleie – Bred:  Scholl Velvet Smooth elektrisk neglfil

7376 Scholl Velvet Smooth Elektrisk neglefil Front

Juryens begrunnelse:

Vinneren er et produkt som klarer å skape suksess ved å kommersialisere tradisjonell egenpleie – og gjøre det lekkert. Produktet har hatt en fantastisk salgssuksess og bidratt til kategorivekst innen sitt segment. Gjennom å visualisere bruken av produktet i enkle stegprosesser er det lett for kunde å forstå nytten og effekten av produktet. Å klare å gjøre noe så usexy som negler og tær til noe delikat og glamorøst er i seg selv en stor bragd og juryen mener at dette er en verdig vinner i sin kategori.

2. plassen gikk til Vichy – Ideal Body Spa Shower Gel-Cream og 3. plassen til Cosmica – Special Care Protecting Body Cream.

 

Kroppspleie – Selektiv : AVEDA – Beautifying Radiance Polish

AVEDA

 

Juryens begrunnelse:

Dette produktet ble en klar favoritt hos juryen fra første stund. I påføring, opplevelse og ikke minst effekt har produktet vist seg å levere på sine løfter om fukt, mykhet og glød. Produktet har sterk konkurranse i markedet, men klarer allikevel å skille seg tydelig ut med sine strålende egenskaper. Har du først prøvd dette produktet én gang, klarer du deg ikke uten i fremtiden. Fra et miljøperspektiv inneholder også produktet salter og ikke plastikk, som bygger opp under produktets positive assosiasjoner.

2. plassen gikk til Sisley – Creme pour le Cou – Neck Cream og 3. plassen til Sachajuan – Body Wash.

 

Herreprodukt : Clinique for men 2 in 1 Skin hydrator + beard conditioner

Clinique - 23506CL_CFM_2in1_skin_hydrator_beard_conditioner_100ml_INT-V2

Juryens begrunnelse:

Produktet passer perfekt til dagens MANN. Multitasking er ikke bare forbeholdt kvinner; her får man i både pose og sekk. Ikke er det grisete heller og det absorberes fort. Et produkt som virker både for hud og 2-3 dagers skjegg er det vi trenger.
                        

 

Hudpleie – Bred: MasqueBar-serien

masque_bar_group

Juryens begrunnelse:

Vinneren i denne kategorien er både innovativ og trendy, og leverer produkter som bringer frem det beste i huden! Produktene er enkle å bruke og er tilpasset forbrukers ulike behov. De deilige ansiktsmaskene er fullpakket med ingredienser av høy kvalitet og er perfekt i en travel hverdag!

2. plassen gikk til Cosmica – Face Rescue Mist og 3. plassen til L’Oréal Paris – Pure Clay Mask.

 

Hudpleie – Selektiv : Ole Henriksen – Power Bright

Power Bright Ole H

 

Juryens begrunnelse:

Alle drømmer om perfekt hud og søker produkter som kan bidra til å oppfylle dette. Årets vinner-produkt gjør denne drømmen mer oppnåelig! Produktet gir en jevnere hudtone, gjør fine linjer og rynker mindre synlige og gir en helt fantastisk glød! Behandlingen tar kun 20 minutter, men gir umiddelbare resultater!

2. plassen gikk til Shiseido – Bio-Performance LiftDynamic og 3. plassen til Sisley – Sisleÿa l’Integral Anti-Âge. Day & Night.

 

Hårprodukt/serie : L’Oréal Paris – Magic Retouch

 

Loreal magic retouch

Juryens begrunnelse:

Et produkt som med enkelthet løser et problem de fleste av oss opplever fra tid til annen. Dette er en serie slik at det finnes et produkt for enhver uansett hvilken farge man har. Produktet smelter perfekt sammen med din egen farge og tørker raskt. Den farger ikke av og sitter til den vaskes ut.

2. plassen gikk til Sachajuan – Moisturizing Shampoo og 3. plassen til Batiste – Stylist-serien.

 

Hårprodukt/serie profesjonell – pleie :  Wella Professionals – Oil Reflections – Luminous-serien

Wella Oil Reflections - luminous

Juryens begrunnelse:

Vinneren av «Hårprodukt profesjonell pleie» ble raskt en stor favoritt hos alle i juryen. Produktserien har vært en suksess siden lanseringen, dette skyldes sannsynligvis kombinasjonen av innovative ingredienser som blant annet camelia-olje og hvit te-ekstrakt.
Disse ingrediensene bidrar til at håret føles opptil 3 ganger mykere og gir en umiddelbar lysende glans.

2. plassen gikk til Kevin Murphy – Repair Me-serien og 3. plassen til Redken – Beach Envy Volume-serien.

 

Hårprodukt/serie profesjonell – styling : Bumble and bumble – Hairdresser’s Invisible Oil Dry Oil Finishing Spray

 

Bumble and bumble HIO_DrySpray

Juryens begrunnelse:

Vinneren av «Hårprodukt profesjonell styling» er et spennende produkt som har blitt en favoritt hos mange. Suksessoppskriften til dette fantastiske produktet er en unik kombinasjon av 6 spennende signaturoljer. Produktet holder absolutt det det lover, ved å gi et umiddelbart løft av frisyren og beholder den levende, sunn og fresh gjennom hele dagen.

2. plassen gikk til Bumble and bumble – Surf Foam Spray Blow Dry og 3. plassen til Sebastian – Sublimate.

 

Design : Valentino – Valentina Poudre

 

liten

Juryens begrunnelse:

Riktig design kan være med å gi et produkt en helt ny dimensjon! Det skaper forventninger til innholdet, og kan være en direkte kjøpsutløsende årsak. Årets vinner har klart å skape en vakker innpakning som harmonerer perfekt med både innholdet og merkevaren. Detaljer, farge og finish er så utsøkt at flakongen kommer til å stå framme lenge etter at innholdet er brukt opp!

2. plassen gikk til Prada – La Femme Prada og 3. plassen til Prada – L’Homme Prada.

 

Annonse : Lancôme – Juicy Shaker

 

Lancome_JUICY_SHAKER_VA_LUPITA_150915

Juryens begrunnelse:

For at en annonse skal være god er det flere ting som skal klaffe. Den må kommunisere tydelig hva slags produkt den skal selge. Den må oppleves som frisk, appellere til målgruppen og selvsagt ha et visuelt utrykk med «det lille ekstra». Juryen elsker årets vinner av alle de nevnte årsakene. Denne annonsen stiller vi oss enstemmig bak at er årets aller beste!

2. plassen gikk til Zadig & Voltaire – This Is Him!/This Is Her! og 3. plassen til Stella McCartney – POP.

 

Dameduft : Tom Ford – Private Blend Soleil Blanc

Tom Ford SOLEIL_BLANC_250ML_WHT_v1

Juryens begrunnelse:

Priset för årets damdoft går till en varm och härlig doft som förtrollat juryn. Vi har aldrig fått så många komplimanger för en doft och att den dessutom får oss att tänka lyxiga solsemestrar gör denna doft till en självklar vinnare!

2. plassen gikk til Hugo Boss – The Scent For Her og 3. plassen til Prada – La Femme Prada.

 

Herreduft : Giorgio Armani – Code Profumo

 

Armani Code Profumo

Juryens begrunnelse:

Priset för årets herrdoft går till en doft som har blivit en stor succé och nått en bred publik. Noter av bland annat grönt äpple och lavendel ger doften en exklusiv och frisk känsla som gjort den till en ny favorit i många herrars doftgarderob!

2. plassen gikk til Prada – L’Homme Prada og 3. plassen til Abercrombie & Fitch – First Instinct.

Reklamefilm : Zadig & Voltaire – This Is Him!/This Is Her!

Reklamefilm - ZogV-3

Juryens begrunnelse:

I jungelen av reklamefilmer, bøyer vi oss i støvet for alle dem som lager filmer som begeistrer og inspirerer – og ikke minst får folk til å åpne lommeboka. Årets vinner er visuelt lekker og en fin forlengelse av merkevaren den representerer. I tillegg har den en tydelig målgruppe og oppleves som edgy og fresh.

2. plassen gikk til Scholl Velvet Smooth elektrisk neglfil og 3. plassen til Hugo Boss – The Scent For Her.

 

Årets produkt : COSMICA

 

årest produkt samlebilder-1-ny

 

Juryens begrunnelse:

Denne prisen er en ærespris og går i år til en serie som virkelig har bevist seg å være en «stayer.» Gjennom mange tiår har serien overlevd store markedsendringer, sterk konkurranse og endrede krav – men allikevel evnet å holde seg sterk og stødig både i forbrukers hode og i salgsutvikling. Merkets stadige produktutvikling imponerer oss og også hvordan merket over tid har klart å holde på sin faglige, seriøse og kliniske profil. Produktene er kjente for de aller fleste hjem og har forskjønnet apotekbransjen siden 50-tallet.

 

Årets vekstpris dagligvare :  Dr Greve innen kategorien Sepe

Dr greve - ny

 

Juryens begrunnelse:

Årets vinner av vekstpris i dagligvare har vist til imponerende tall. Produktene har hatt en vekst på 25 millioner i 2016 – en økning på 44% fra i fjor. I tillegg har merket økt sin verdiandel med 3,7 %.

 

Juryen for 2017 bestod av disse kunnskapsrike menneskene: 

 

Ingeborg HeldalBritt Einarsen3Nina FredriksenHanna Waern OldenburgKathrine Lehn Solbakken2Lise Østlund2Ingrid Margrethe Lyngstad2Finn Rasmussen

Ingeborg Heldal – bloggredaktør, Aller Media AS

Britt Einarsen – kategorisjef, NorgesGruppen

Nina Fredriksen – markedsdirektør, VITA

Hanna Waern Oldenburg – innkjøper Kicks

Kathrine Lehn Solbakken – kjedekoordinator, Fredrik & Louisa AS

Lise Østlund – markeds- og nettsjef, Apotek 1 Gruppen

Ingrid Margrethe Lyngstad – sortimentssjef COOP

Finn Rasmussen – adm.dir. KLF

 

Over finner du produkter jeg absolutt vil anbefale deg å teste!